glimpseglimpse

Verzamel data op diverse vlakken
Allerhande data gaat via het internet, zoals communicatie, bestellingen, leveringen, social media en global events.

De oorsprong hiervan kan divers zijn, bijvoorbeeld:

  • ERP (back-/front office/informatie/transacties/B2B).
  • Apps (e-commerce/additional services/B2C).
  • Global (locatie/verkeer/weer).
  • Social (facebook/twitter).

Net zoals de inhoud divers kan zijn, bijvoorbeeld:

  • Bestel traject (logistiek/tracking/tracing).
  • Financiële transacties (internetbankieren/betaling/incasso).
  • Aanmelding (klant/deelnemer/klacht/ticket).
  • Of simpelweg de weersomstandigheden.

Hoe verzamel en archiveer ik mijn data?
Een ESB ziet deze data deels voorbij komen en biedt de mogelijkheid om deze datastromen te routen, te monitoren en te analyseren. Deze is echter gefocust op de eigen business en zodoende enigszins naar binnen gericht terwijl ook (global/social) data van buiten gewenst is. Het verzamelen van data kan geïntegreerd worden in een ESB maar beter is deze te optimaliseren voor de core business processen en er een “Event server” naast te zetten. Hier wordt via een “Retrieving engine” zowel de business, social en global data in een aparte database geparkeerd.

Zie voor Event Server en Retrieving Engine de pagina Expanding Scope.

Deze gegevens kunnen dan op verschillende manieren gebruikt worden, houdt een vinger aan de pols van de eigen business, vergroot uw doelgroep/afzetgebied, weet wat uw klanten willen en automatiseer de keten waar mogelijk.

Daarnaast is het niet ondenkbaar dat het in de toekomst mogelijk wordt om een branche/locatie gerelateerd data abonnement bij uw provider af te sluiten, dit kan uw eigen data aanvullen en verrijken. De kwaliteit en kwantiteit van de verzamelde data is de basis voor de analyses (stap 2) en acties (stap 3) die hierop gedefinieerd kunnen worden.